Danmark mister milliarder på turisme

danmark-ferie-sommerhussommerhus danmark ferieTURISME: Turister leder ofte forgæves efter danske feriehuse i højsæsonen. Flere brancheforeninger mener, at Danmark går glip af milliardomsætning, men ved at hæve bundfradraget på udlejning kan det gøres bedre end regeringen har varslet.

Der er ikke nok udbudte danske sommerhuse til at møde stigende efterspørgsel fra særligt tyske turister, Danmarks største udenlandske turismegruppe.

Danmark går glip af betydelige indtægter, fordi der ikke er nok sommerhuse til at mætte behovet hos danske og udenlandske turister, viser ny analyse fra Dansk Erhverv og Feriehusudlejernes Brancheforening.

”Med regeringens nye strategi for dansk turisme er der sat et ambitiøst vækstmål. Det er dog ikke realistisk forudsat, at vi sikrer, at væksten kommer til Danmark, og at vi samtidig sikrer, at overnatningskapaciteten følger med. I øjeblikket er kapacitetsudviklingen lavere end stigningen i efterspørgslen,” siger Susanne Nordenbæk, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv til standby.dk og tilføjer: ”Flere kommuner melder om for få feriehuse i højsæsonen, og vi kan se, at efterspørgslen i efterårsferien er rigtig høj. For feriehusbranchen betyder det, at der enten skal bygges flere huse, eller at man skal sikre en større udnyttelsesgrad af de nuværende.”

Samtidig viser rundspørge, Dansk Erhverv har gennemført, at med bedre økonomiske incitamenter, vil flere feriehusejere udleje deres huse.”

Nogle af de væsentligste pointer fra Dansk Erhverv-analysen viser: Der er masser af potentiale – kun 5 pct. af ugerne er husene udlejet og 72 pct. af tiden anvendes de ikke. Selv om der er en lovmæssig begrænsning på, hvor meget de må anvendes, er der enormt potentiale i at aktivere feriehusejerne og skabe incitament til større udlejning.

Ifølge Dansk Erhverv er efterspørgslen vokset 13 pct. fra 2012 til 2015, lejerne er i høj grad tyskerne (68 pct.).