Danmark genvinder ikke tyske markedsandele

Danmark-strand-fisker.JPGaarhus,-danmark,-shopping.jpgaarhus,-danmark,-shoppingTURISME: Danmark har fået flere tyske turister og har haft en rekordsommer. Men Danmark har kun formået at stoppe faldet i markedsandele i forhold til vores nabolande, siger Dansk Industri. Dét har VisitDenmark en god forklaring på…

Et stigende antal tyske turister er igen begyndt at holde ferie i Danmark, hvilket især er positivt for turisterhvervet i kystområderne. Men der er behov for at gøre mere, hvis Danmark skal vinde tabte markedsandele tilbage, lyder det fra Dansk Industri.

”Selv om det har været en relativt god sommer, og Danmark igen er begyndt at tiltrække flere tyske turister, så har vi kun formået at stoppe tabet af markedsandele. Der er behov for et langt sejt træk, hvor der arbejdes med at forbedre turisterhvervets konkurrencekraft,” siger fagleder for DI’s turismeindsats, Sune K. Jensen, til standby.dk. Dansk Industri henviser til tal fra Danmarks Statistik om, at Danmark siden 1992 har tabt ca. seks mio. tyske overnatninger.

”Det er vigtigt, at der fra politisk hold bliver arbejdet på at mindske omkostningsniveauet, så pris og kvalitet hænger sammen. Det er i den forbindelse oplagt at se på elafgiften og restaurantmomsen, hvis Danmark skal genvinde markedsandele,” siger Sune K. Jensen og tilføjer: ”Det er dog positivt, at politikerne indfører forsøgsordning, så der kan bygges op til 10 turistanlæg langs kysten, så vi kan tilbyde turisterne flere og bedre aktiviteter – også uden for højsæsonen.”

Dansk Industri noterer, at ses der overordnet på det danske turisterhverv i forhold til nabolandene, er faldet i Danmarks markedsandele stoppet. Efter flere års fald er den danske markedsandel af udenlandske turister ved at stabilisere sig.

”Men det er for tidligt at tale om, at turisterhvervet vinder markedsandele fra nabolandene. Det er vigtigt at huske, at en enlig svale ikke gør nogen sommer, og det samme gælder for turisterhvervet. Et enkelt år uden fald i markedsandele betyder ikke, at udfordringerne i erhvervet er løst. Havde Danmark fulgt med udviklingen i vores nabolande de seneste par år, ville vi have 2.000 flere arbejdspladser i turisterhvervet,” siger Sune K. Jensen.

I en kommentar til standby.dk, siger Lars Ramme Nielsen, markedschef for VisitDenmark i Tyskland: ”Det er vigtigt at være klar over, at i Tyskland er Danmark kun i begrænset omfang i konkurrence med Norge og Sverige. Det er den tyske udbygning af den tyske Østersøkyst siden Murens fald, der har gjort ondt på Kystdanmark. Tyskerne er blevet hjemme. Tyskland selv er vores hovedkonkurrent.”

Lars Ramme Nielsen fortsætter: ”Der er i Danmark ca. tre gange så mange tyske gæster som i Norge, Sverige, Finland og Island. Tilsammen. Blødningen er nu stoppet. Vi kan imødese en vækst på 7-8 pct. i år og de første forsigtige prognoser for 2015 er positive.”

Markedschefen tilføjer: ”I august i år steg overnatninger fra Tyskland i Danmark med 1.173.000. Sveriges vækst var på 89.000 – den danske vækst var i absolutte tal mere end 13 gange så stor. Så VisitDenmark har arbejdshandskerne på – og jeg er meget enig med Dansk Industri i, at det lange seje træk forestår.”