Cimber bliver afgørende prøve for SAS

Ejvind Olesen

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Hvem skulle nu have troet det? At gode gamle Cimber skulle blive slagmarken for en SAS-fremtid, der rækker langt længere end de millioner, der nu er på tale i en ny spareplan. – Blodrøde regnskabstal varsler faktisk ikke dårligt nyt for fremtiden, for så blodrøde er de heller ikke.

Af Ejvind Olesen

Der er ikke noget at sige til, hvis mange sad tilbage i går efter offentliggørelsen af SAS` årsregnskab med et lettere desorienteret udtryk. På den ene side en årsrapport, som i visse dele af pressen blev karakteriseret som bodrødt og ildevarslende. På den anden side en fokuseret og handekraftig koncernledelse, som turde vove sig ud i en spådom om et plus på bundlinjen i det nye år, som har været i fuld gang siden november.

Tallene kan tage pippet fra de fleste i al deres uoverskuelighed. Men fakta er, at SAS er lykkedes med den første store sparepakke, og nu kommer nr. to, men det får ikke ledelsen til at stoppe op eller gå ned i gear. Fuld fart frem synes at være kodeordet.

Et spareprogram på 1,6 mia. danske kroner frem til og med 2017 er ikke et uopnåeligt mål. At det så kun er 250 mio. kr. af den som vedrører Blue1 i Finland og Cimber-projektet, kan synes ubetydelig. Men det er det ikke. Det er helt afgørende, hvis man skal tro på fremtiden (hvad aktionærerne åbenbart ikke gjorde i går, da de handlede kursen godt syv procent ned).

Købet af Cimber er et forsøg, som er af fundamental betydning for fremtiden i SAS. Kan det lykkes at skabe et lavpris regionalt selskab med en rationel styring og et lønniveau og arbejdsskema, som afviger betydeligt fra det nuværende i SAS?

Hvis personalet vælter det forsøg – det være sig piloter eller kabinepersonale eller det tekniske personale på landjorden – så er det nok sidste gang, man forsøger. Og så er SAS ilde stedt.

Det kræver en fuldstændig ændring af kulturen i SAS. Det vil blive ”finere” at være ansat i store SAS frem for i Cimber, men det kan godt være bedre alligevel end at være ansat i et af de større lavprisselskaber.

De kommende måneder skal bruges, men det haster. Lige om hjørnet lurer Ryanair med ny base i København. Hvis de beslutter sig til at tæppebanke med regionale ruter, skal man være klar til at stå imod.

Trods nogle dystre rapporter kom SAS pænt ud af præsentationen i går. Vel blev der ikke delt julegaver ud, men et optimistisk syn på fremtiden er vel også en gave i sig selv.

God weekend.