Charterbureauer står til søs

Krydstogt JewelCRUISE: To af Danmarks største charterrejsebureauer, Star Tour og Bravo Tours, udsendte begge i går pressemeddelelser om deres krydstogter. De øger dermed konkurrencen om salg af krydstogtrejser med de specialiserede rejsebureauer.

Ca. 40.000 danskere tager hvert år på krydstogt, anslår Star Tour – og tallet er stigende. Fordi det er et voksende marked, tilbyder Bravo Tours nu krydstogter i Caribien med dansktalende rejseleder. Bravo Tours sender sine gæster med skibe fra Royal Caribbean eller søsterselskabet Celebrity Cruises.

Fra den kommende vinter kan Bravo Tours gæster rejse på krydstogt i Caribien – bl.a. udløst af Norwegians kommende ugentlige rute fra København til San Juan på Puerto Rico.

Bravo Tours to nye krydstogtsruter bliver begge med udgangspunkt i San Juan og ud over krydstogtet får gæsterne også fem dage på den tidligere Dansk Vestindiske Ø, St. Croix.

”San Juan er et krydstogtsmekka og det perfekte sted at starte et krydstogt. Samtidig giver det vores gæster en ekstra ferie. De får følelsen af både at have været på krydstogt og De Dansk Vestindiske Øer på én og samme ferie,” siger Bravo Tours’ adm. direktør, Peder Hornshøj.

Også Star Tour, vil have en større bid danskere af krydstogtkagen. Gennem søsterselskabet WonderCruises.dk tilbyder Star Tour nu krydstogter i Caribien og Middelhavet.

Star Tour vil have endnu flere danskere til at kombinere selskabets mange flymuligheder med krydstogter i det caribiske. Pressechef for Star Tour i Danmark, Nikolai Johnsen, siger: ”I november har vi et tomt fly stående i Den Dominikanske Republik, fordi det starter sæsonen herfra. Det fly kan vi fylde op med danske gæster fra krydstogtsskibe, der får flybilletterne stort set gratis”.

Star Tour ser det som en fordel at kombinere mange flyafgange fra charterrejser med et salg af pladser på krydstogtsskibe. Denne kombination gav i første kvartal WonderCruises.dk en fordobling i salget, der nu lyder på 10 mio. kr., og tendensen fortsætter ifølge Star Tour i andet kvartal.

Målsætningen for WonderCruises.dk er ifølge Nikolai Johnsen at sælge 6.000 cruisepladser i løbet af 2016, hvilket vil udgøre 15 pct. af det danske cruise-marked, som Star Tour forventer vil stige 5-7 pct. de næste år.

Derudover er selskabet bag Star Tour og WonderCruises.dk, TUI Group, i et joint venture med Royal Caribbean i gang med at bygge en flåde af egne krydstogtsskibe. De nye skibe er klar i 2016 og 2017.

”På verdensplan er krydstogter i kraftig vækst, og vi vil gerne åbne flere danskeres øjne for, hvad der gør denne rejseform så populær. Med tre helt nye krydstogtsskibe giver vi danskerne en kvalitetsoplevelse,” siger Nikolai Johnsen.