Canada vil have mere hviletid til piloter

3

air canada pilotLUFTFART: For at forsøge at undgå nye flyhavarier, hvor træthed hos piloter måske var medvirkende årsag, vil de canadiske luftfartsmyndigheder komme med nye krav til piloters hviletid mellem flyvninger.

“Det hele handler om sikkerhed – vi vil gøre vores til, at piloter er veludhvilede inden de skal flyve,” siger den canadiske transportminister Marc Garneau. Nyhedsbureauet Reuters skriver, at der i løbet af sommeren kommer mere information om de canadiske tiltag for at få mere udhvilede piloter.

Ifølge Reuters kan piloter hos navnlig mindre canadiske flyselskaber få arbejdsplaner, schedules, hvor de skal flyve i op til 14 timer – mens der i f.eks. USA, Europa og Australien kun tillades vagter på 9-13 timer, bl.a. afhængig af hvornår på dagen, flyvningerne foregår.

Canadas store flyselskaber, herunder Air Canada, har i forvejen skrappe regler for, hvor længe piloter må flyve – at de f.eks. ikke må være på vagt i 14 timer.

Interesseorganisationen Air Transport Association of Canada, der repræsenterer små og mellemstore flyselskaber, argumenterer mod bedre hviletidsregler ved at sige, at de blot vil øge medlemmernes udgifter uden reelt at gøre noget ved flysikkerheden.

3 KOMMENTARER

  1. Europa har nogle af de mest liberale flyvetidsregler i den vestlige verden. USA og Kina er betydeligt mere restrektive.

  2. Hvis I skriver om piloters arbejdstid, så gør os den tjeneste at komme med fakta. I Europa er det muligt, og brugt rigtig meget af selv store selskaber, at have arbejdsdage på 14 timer 2 gange pr. 7 dage udover de normale arbejdsdage på maks. 13. timer. Dog maks. 60 timer pr. 7 dage. Det er det politikerne har bestemt er forsvarligt.

  3. I EU kan du flyve op til 14 timer scheduleret 2 gange på 7 rullende dage og derudover kan du gå ind i UF og overskride disse tider yderligere. En lastbil chauffør har langt strengere regler end en pilot der har ansvaret for 2000-300 mennekser… Det er absurd og jeg kan kun tilslutte mig de amrikanske og kanadensiske myndigheder der har valgt at se bort fra profit i håbet om at højne flysikkerheden samt arbejdsforholdene…

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn