Bornholm tilbage til Danmark

5
Bornholmerfærgen Leonora Christina
DSB sætter såkaldte togbusser ind til erstatning for toget fra København til Ystad. Fordi det er lettere at kontrollere. Herfra sejler bornholmerfærgen Leonora Christina til Rønne på 1 time og 20 min. Foto: Færgen.dk

MANDAGSKLUMMEN: Vi kan ikke være bekendt, at det fra i dag ikke er muligt at rejse fra en del af Danmark til en anden del uden at skulle vise pas. Og DSB kan ikke være bekendt at give bornholmerne klart forringede muligheder – Sverige taler vi slet ikke om.

Sidst jeg havde det inde på livet, at nogen skal vise pas eller anden form for legitimation for at komme fra en del af sit eget land til andet, var, da jeg kom til Kaliningrad. Den russiske enklave mellem Polen og Litauen.

Her var dog andre muligheder. Enten med fly til St. Petersborg eller med aflåste togvogne gennem Litauen.

Hvis man i dag skal fra en del af Danmark til Bornholm uden at komme gennem en paskontrol, skal man tage med en langsommelig og næsten glemt rute fra Køge til Rønne eller med DAT og Bornholmerflyet fra København.

DSB bøjer sig ydmygt for svenske krav og sætter såkaldte togbusser (ganske almindelige busser på godt dansk) ind til erstatning for toget fra København til Ystad. Fordi det er lettere at kontrollere. Hvis vi endelig skal have tilstande som i det gamle Østtyskland eller i Kaliningrad så lås dog toget af, mens det kører gennem ”fjendeland”.

Vi kan ikke være det bekendt over for bornholmerne. Nu må Bornholm tilbage til Danmark, som det var, før nogen fik den ulyksalige ide at flytte trafikken til Køge og Ystad. Ikke et ondt ord om Køge, men de fleste kan vel i dag se hvilken forkert beslutning det var af hensyn til Borholm og øens turisme.

Tænk nyt, tænk anderledes. Overvej om ikke de tre hurtigtgående færger kunne flyttes til Dragør (hvorfra færgerne til Sverige i sin tid gik). Det ville betyde en mere direkte vej til Rønne, som vel kunne klares på ca. 3-4 timer under gunstige vejrforhold.

Det var Arne Melchior som trafikminister, der i sin tid foreslog, at de udskældte færger Ask og Urd blev ombygget til en form for krydstogtfærger med alt, hvad dertil hører mellem København (Nordhavn) og Rønne, så det blev en oplevelse på samme måde, som det efterhånden er blevet med DFDS mellem København og Oslo.

Apropos DFDS. Selskabet har måske kræfter til i dag at sætte at par luksusfærger ind på ruten og på den måde blive en del af oplevelsesturismen (også internationalt), som for eksempel Hurtigturen er blevet i Norge. – Glem alt om svenskerne.

5 KOMMENTARER

  1. Du overser da vist den omstændighed, at rederiet FÆRGEN har en lukrativ ordning i sejlads mellem Sverige og Bornholm (Danmark) som også har afsmittende effekt på billetprisen (Moms og delvis afgiftsfritagelse). Ville du betale i omegnen af 4.000 kr. for en returrejse, hvis hurtigfærgen eksempelvis skal have Dragør som afgangshavn. Nej, vel!

    • Vil du ikke lige beskrive “den lukrative aftale”, og sandsynliggøre din billetpris på ca. 4000 kr.

  2. Lidt FACTA.
    I Skåne kommer dette til at indebære, at alle som rejser med Øresundstog, SJ2000, færge mellem Helsingør og Helsingborg, Gråhundbuss, Netbus eller buslinje 999 over Øresundsbroen skal kunne fremvise et gyldigt ID for at kunne komme ombord.
    DVS. IKKE FOR PRIVATBILER !

    • Jeg kører over Øresund hver dag i bil. Alle i bilen skal vise pas eller anden billedlegitimation ved indrejse i Sverige.
      Så Lennart P – pas på med at udtale dig skråsikkert om noget som du ikke kender til!

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn