Billund Lufthavn overlever, men ingen nem løsning

15

billund ryanairTORSDAGSKLUMME: Kampen mellem Ryanair og de danske fagforeninger spidser til, og de sidste med LO i spidsen føler sig sikre på at vinde. ”Det bliver en sejr for os alle sammen, ” siger næstformand Lizette Risgaard.

Af Ejvind Olesen

Hvis det er en sejr, at man lukker 20 procent af Billund Lufthavns trafik uden hensyn til, at måske op mod 200 arbejdspladser forsvinder, så har LO’s ihærdigt kæmpende næstformand Lizette Risgaard utvivlsomt ret.

Samtidig har hun og andre fagforeningsledere travlt med at fortælle, at der så bare kommer nogle andre og overtager Ryanairs trafik. Det skal hun bestemt ikke være sikker på.

Hun kunne for eksempel prøve at spørge om, hvordan det gik i Esbjerg, hvor Ryanair sendte en voldsom trafik ind til en nødlidende lufthavn med tusinder af turister til Vest-og Midtjylland. Det forsvandt alt sammen som dug for Solen, og er aldrig kommet tilbage.

Man kan da godt undre sig lidt over, hvis de ansatte i Billund godvilligt finder sig i, at de bliver ofret af deres egne fagforeninger

Nu er der masser gode rentable ruter til Billund Lufthavn, som får problemer, hvis Ryanair presses ud, men det gik jo indtil 2012, da det irske lavprisselskab kom, og det skal nok gå herefter.

Og vel er 20 procent af trafikken, men det er jo ikke 20 procent af lufthavnens omsætning. For Ryanair står for lavpristrafik.

Jeg kan godt forstå, at man undrer sig i Billund og omegn. Både over Ryanair og over den danske fagbevægelse. Hvordan kan man være så iskold for at bevare danske arbejdspladser, når de nu i tre år har levet i fred og ro. Nu bliver der ballade i København, og så skal de absolut straks drages med ind i en konflikt.

Den trafik, som Billund eventuelt mister, vil der straks komme andre at overtage, lyder det fra fagforeningsside. Hvor ved de det fra?

Mange af de ruter, som Ryanair har startet, kunne aldrig klare sig i andre selskaber. Der er skabt et behov for ruterne af Ryanair, og de forsvinder igen med Ryanair. Så enkelt er det.

Jeg har egentlig aldrig haft sympati for den måde Rynair driver luftfart på, men jeg er ikke blind for de mange tusinde danskere, som har fået en billig ferierejse, de ellers ikke ville have fået. Inklusive Villy Søvndal.

Vi vidste da godt, der ville blive ballade, hvis Ryanair besluttede sig til at komme til København. Fra Malmø – husk lige det, når man nu taler om svensk sympatistrejke – og dybest set kan jeg ikke forstå de gjorde det.

De taber måske nok i Danmark, men hvad siger egentlig Irland, hvor selskabet har hjemland. De er da for resten også medlem af EU.

Nu bliver ”den danske model” kendt i hele Europa. Skal vi være stolte?

Det vil jeg lade være op til hver enkelt.

15 KOMMENTARER

  1. Det kan da vel ikke være meningen, at danske arbejdspladser skal bevares for enhver pris. F.eks. ved hjælp af underbetalt udenlandsk arbejdskraft, der må samle tom pantemballage sammen efter passagerne for at få et tilskud til en lav løn på omkring 500 EUR om måneden i perioder, som DR beretter om.
    Det vil jeg, også, lade være op til hver enkelt.

  2. Hvor arrogant kan man være – på medlemmenes vegne – “det blir en seier for oss alle” sier pampene i LO’s og andre fagforeningers ledelse. Jeg skjønner ikke at dere tør – fagforeningene – ledelsen tar med sine medlemmer inn i “arbeidsledighetskøene”! Selv sitter de med “fete lønninger og sikre jobber”!? Jeg garanterer at mange av disse foreningenes medlemmer er Ryanair passasjerer. Snart 100 millioner passasjerer i året benytter dette selskapet. Tenk hvor mange penger som legges igjen på og ved flyplassene av disse menneskenene – og hvor mange jobber som skapes! Dette vil dere nå rive ned, fordi dere krever at selskapet skal legge seg på de samme “oppblåste og skyhøye” avlønningene som vi har i Skandinavia. Skandinavia har vært heldige til nå og mens “verden der ute endrer seg” så tror vi at vi kan fortsette som før!! Så trist – for alle de som mister sine arbeidsplasser – fordi noen fagforenignsledere MÅ BEVISE SINE EGO”!!

  3. Jeg forstår slet ikke, hvorfor fagbevægelsen skal have skyld for at der forsvinder jobs ud af CPH og BLL. Det er IKKE fagbevægelsens skyld! Det er ene og alene Ryanairs beslutning at lukke butikken, hvis det da kommer dertil.
    Fagbevægelsen ser da helst, at Ryanair bliver både i CPH og BLL, men SELVFØLGELIG ikke for enhver pris. Det er da logik for burhøns, at man ikke skal acceptere de forhold Ryanair byder deres medarbejdere i DK. Jamen “De kan bare sige op”, “Ingen tvinger dem til at beholde deres arbejde” –
    det er det værste vrøvl – og alt for nemt at sige. Der er for størstedelen tale om VIRKELIG underbetalte medarbejdere fra øst og Sydeuropa, hvis eneste alternativ er arbejdsløshed i deres hjemland. Ryanair udnytter på det groveste denne ulykkelige situation da deres ansatte ikke har nogen stemme og ikke er organiserede.
    Det er ikke sådan et samfund vi har her i landet – og slet ikke et sådant samfund, vi skal ønske os i fremtiden. Her i landet har vi ordnede forhold – det skal vi værne om, og være stolte af. Vi skal ikke lade os forføre af en en højtråbende Irer og hele hans propaganda maskine. Det vil være ligesom at tisse i bukserne for at holde varmen. Husk på, at fagbevægelsen har fulgt spillets regler og har til og med en dom fra Arbejdsretten til at bakke op om deres sag.
    Ryanair ønsker ikke at følge spillets regler, og derfor forsvinder de og deres ansatte. Ikke fordi at fagbevægelsen tvinger dem til det – men fordi det bedre kan betale sig for dem end at underskrive en overenskomst. Det er simpelthen ikke godt nok Ryanair!!! Ryanair havde et overskud sidste år på over tre milliarder. Det har de ene og alene fordi de behandler deres ansatte som det værste affald – ikke fordi de dygtigere end alle mulige andre flyselskaber! Så om det er så stort et tab for Danmark, at de forsvinder, tvivler jeg stærkt på.
    Lad os i stedet for at klandre fagbevægelsen være stolte og se os selv som et forbillede for andre lande, der også ønsker at bekæmpe social dumping. Og lad os håbe på, at andre lande følger efter Danmark, og tvinger O’Leary til at opføre sig anstændigt.
    Det fortjener Ryanairs ansatte i hele Europa!

    • Spot on Michael…
      Jeg kan ikke være mere enig, og du skriver det så præcist. Det er Ryanair der vælger ikke at følge de danske regler. Kommer jeg til Sverige, så må jeg acceptere at de har specifikke fartgrænser. Ellers gør jeg noget ulovligt, sådan er det. Jeg kan selvfølgeligt vælge at rejse ud af Sverige, men det er jo mit valg…

  4. Jamen lad os da lukke samtlige Danske selskaber, fyrre alle mennesker starte firmaer i Irland, ansætte syd og øst-europæere til alt arbejde i Danmark på dagleje basis og slavelignende tilstande. Det bliver jo Danmarks lykke, alt bliver billigt! Men hov hvad med skatteindtægter? Der er nogen der har behov for at åbne øjnene og forstå hvad det virkelig er der foregår.

  5. Der bliver max 2 til 3 ruter tilbage hvis Ryanair forlader BLL som base 🙁 da Cimber desværre gik konkurs var der ikke det selskab der ikke var på prime time tv og fortælle hvor klar de var til at overtage de ledige ruter, der skete ikke en skid !!! det tog alene 8 mdr at lukke hullet i en indenrigsrute til CPH. Nu forlader de DK som base, men vender tilbage med deres fly fra andre baser og en konflikt er derfor så udelukket… det betyder at Ryanair stadig vil være at finde i DK og at ca 50 / 60 pers som tidligere betalte skat i DK blot nu gør det i andre lande, fed strategi. Kæphest NR 1 i dette forum plejer ellers at være “hvor betaler de skat” men det er åbenbart ikke helt så vigtigt mere.

    • Torben, beklager men din tese om at 50-60 mand ansættes på en anden base og dermed i et andet land holder ikke.
      1. De flyvende betaler ikke skat i DK og da det er dem der flyttes så er der ingen forskel der.
      2. Hvis samtlige ruter vendes om, så er der ikke en eneste arbejdsplads der lukkes i DK. Det vil stadig være de samme der tjekker folk ind og laster deres bagage.
      Muligvis et par mekanikere, men jeg har Ryanair meget mistænkt for at de aldrig laver andet end det mest nødvendige i BLL, da de ellers slinger flyene til nogle ganske få baser i Europa (billigste pris, samt dårligste overenskomst) for tjek. Dvs at det kun er akut opstået teknik de laver i BLL og det bliver de jo nød til at fortsætte med.
      Ergo så er der ikke en eneste skatte krone som Danmark går glip af…
      Vi her i DK, bliver bare nød til at gøre op med os selv, som et af verdens rigeste lande, om vi ønsker at drive rovdrift på ansatte for at spare nogle få kroner. -om vi ønsker et samfund hvor vi er os selv nærmest eller om der skal være et sikkerhedsnet til at gribe de svage og de fattige. Dem der er ansat i Ryanair kommer fra sådanne samfund. Og er det det vi ønsker? DK har klaret sig godt igennem alverdens økonomiske kriser fordi vi har den danske model. Andre lande, specielt i Sydeuropa kæmper med økonomien fordi de har enormt stærke fagforeninger. LA og andre liberale ønsker et totalt liberalt samfund, hvad de ikke forstår er at den danske model faktisk er et af de mest liberale modeller i Europa. Alternativet er en ny arbejdskamp, måske ikke nu, men når der er nok fattige og de 10% rige sidder på 95% af pengene, så kommer der et oprør. En ny arbejdskamp og så ender vi ude i fremtiden med at blive et land med enormt magtfulde fagforeninger. Så hvad vil vi? Støtte op om en liberal dansk model? Eller afskaffe den danske model og så leve i nogle år med stigende fattigdom (working poor) indtil de fattige har fået nok og kæmper sig tilbage til magten.
      Lyt nu til de danske virksomheder, de er vilde med den danske model. Accepter at et firma som Ryanair gør intet godt for DK. Hvis de ville, så kunne de jo bare blive, men det vil de ikke og det er deres ansvar. Var det ikke kravet om en overenskomst der får dem til at flytte, så ville det bare slutte brat, når de ikke får en pris i BLL, der er tilstrækkelig billig. Sådan agerer Ryanair. Og en dag er det slut. Så gider de ikke engang at flyve til BLL. For når de skal genforhandle priserne og BLL siger at nu kan vi ikke gå længere ned, så skrider de hurtigere end en tjekind medarbejder kan nå at sige “arbejdsløshedskasse…”

      • Ole: Du tager desværre ganske fejl… det personale der er stationeret på en DANSK base betaler skat i DK, det fremgår klart og tydeligt af den dobbeltbeskatningsaftale der er indgået mellem DK og Ireland og som trådte i kraft d. 1.1.15
        http://www.skm.dk/aktuelt/presse/pressemeddelelser/2014/juli/aendring-af-dobbeltbeskatningsoverenskomsten-med-irland-aabner-for-beskatning-af-flypersonale/

        Hvis og kun hvis alle ruter vendes sker der ikke nogle ændringer, men det ved du jo godt ikke sker… så ja der bliver tale om midstet skatteindtægter

        • Torben, tingene er langt mere komplicerede end som så… Kabinen i Ryan Air bortset fra ganske få, to til fem stykker, er ikke ansat i Ryan Air, men i vikar firmaet med en anden nationalitet end irsk, dvs i lande med en anden dobbelt beskatnings aftale end den DK og Irland har, så nej du har ikke ret.
          Vi taler måske om mistet indtægter for ganske få personer og det kommer ikke til at have den mindste betydning for skatte indtægterne i DK.
          Piloterne er ansat igennem deres egne firmaer og tro mig, der er ikke mange af disse piloter der opretter disse firmaet i DK/Irland.
          Skulle de mod forventning have gjort det alligevel så vil de stadigvæk betale skat i DK uanset hvilken base de flyttes til, medmindre det er en irsk base…
          Problemet med Ryanair og Norwegian for den sags skyld er at de komplicerer tingene så meget at det næsten er umuligt at holde styr på hvor folk er ansat og skal betale skat, selv ikke med den form for ændringer i dobbelt beskatningsaftalerne ændrer noget og mere grundlæggende ændringer skal til før end at man kommer til bunds i denne form for regel shopping. Eks at ansatte i et flyselskab altid skal være ansat af selve flyselskabet med det tilhørende AOC det flyver under…

          • Ole: Det har du altså ikke ret i… en dobbeltbeskatningsaftale bruges jo som en “fordelingsnøgle” mellem 2 lande og skal samtidig forhindre en urimelig dobbeltbeskatning. Det betyder jo at begge lande ofte får del i skattebetalingen og man bliver derfor skatteyder i begge lande. Har selv af flere omgange arbejdet i udlandet og kender derfor godt problematikken og jeg kan roligt betro dig at ALLE vil gerne have fingerne i dine skattekroner incl DK og derfor er det ikke specielt vigtigt om det er aftalen med Irland der benyttes, blot at det er et land som DK har en aftale med.
            http://www.skm.dk/love/internationalt/dobbeltbeskatningsoverenskomster/
            Har selv arbejdet for et dansk firma med fast arbejdsplads i Norge, blev udlånt til Skotland og hvor betaler man så skat ?? ja ALLE vil have skattekronerne så man kan kun håbe på at ens revisor har tjek på det 🙂

  6. Torben Winther. Jeg skulle gerne se selvangivelserne til de ansatte på Billundsbasen. Jeg vil æde min gamle hat på, at de ikke betaler fuld skat i Danmark. Kender en pilot, der var ansat i et andet irsk firma, men med Københavnsbase. 8000 kr i skat – OM ÅRET – og det var efter at dobbeltbeskatningsaftalen var opsagt.

  7. Det gælder vel ikke om for enhver pris at bevare arbejdspladser. Det kunne jo være at hvis man får lukket de dårlige arbejdspladser kunne der blive plads til nogle gode.
    Hvis en rute er rentabel vil den meget hurtigt blive overtaget af andre. Er den ikke rentabel – i denne forbindelse uden at underbetale medarbejderne bør den nedlægges.
    Vi køber jo heller ikke tøj fra Asien, produceret af børnearbejdere, bare fordi det er billigt. Hvori ligger forskellen ?

  8. Kære Ejvind, du er forkert på den. Andre journalister på andre sider har pænt skrevet at det højst sandsynligt kun bliver ganske få meget tynde ruter der lukkes, så de 200 arbejdspladser du snakker om forsvinder først når Ryanair ikke får deres økonomiske vilje i forhandlinger med lufthavnen. Og tro mig, det ender der en dag… Sådan agerer de og på et tidspunkt skal de bruge Billund lufthavn som eksempel for at presse prisen i CPH. altså de har brug for en enorm lav pris/afgift i lufthavnen. Dette for at vise CPH at de kan få så lave priser i andre lufthavne i DK. Lykkes det ikke så lukker de 90-100% af alle flyvningerne til BLL. Udelukkende fordi de ikke får den pris de går efter og fordi de vil vise CPH at sådan går det, hvis man ikke makker ret…
    Ja, ved godt at det er et tænkt eksempel, men sådan agerer de ofte og derfor er de jobs som deres tilstedeværelse i BLL har skabt, altid været midlertidige, lige ind til den dag de kan tjene flere penge ved at bruge flyende i andre lufthavne.
    De er skruppelløse og det skal man bare vide. Personligt ville jeg hellere håbe på at de forsvandt helt fra BLL, så man kunne få andre aktører ind på banen, der skabte rigtige jobs i dk… Og betalte skat i DK…

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn