BA truer med at forlade London-lufthavn

london city airport 1LUFTFART: British Airways vil stoppe de fleste af sine ruter fra London City Airport, hvis lufthavnens kommende ejer hæver afgifterne. En af de mulige nye ejere har også stor aktiepost i Københavns Lufthavn.

London City Airport er til salg – prisen menes at være to milliarder pund. BAs trussel om at trække hovedparten af sine ruter, hvis afgifterne går op, kan reducere interessen for at købe lufthavnen.

Lufthavnen i det centrale London ejes i dag af investeringsfonden Global Infrastructure Partners, der også har interesser i lufthavnene i Gatwick og Edinburgh.

Foreløbig menes fem grupperinger at være på landingsbanen som mulig ny ejer. Det er Cheung Kong Infrastructure, Atlantia Spa samt tre andre konsortier, et af dem styres af australske Macquarie Infrastructure, der bl.a. er storaktionær i Københavns Lufthavn.

“Hvis London City Airports nuværende ejer får solgt lufthavnen for de to milliarder pund, kan vi ikke se, hvordan den nye ejer kan få købsprisen tjent ind på anden måde end ved at skrue kraftigt op for afgifterne,” siger Willie Walsh, koncernchef for IAG, der bl.a. er moderselskab for British Airways og Iberia, skriver Financial Times.

“Vi bliver ikke i London City, hvis der kommer store afgiftsforhøjelser – vi tjener i forvejen for lidt på vores ruter til og fra denne lufthavn,” siger Willie Walsh. Ud over Europa-ruter har BA bl.a. en rute via Irland kun med business class-sæder til New York fra London City Airport.

Fra Billund Lufthavn flyver danske Sun-Air til London City Airport, ligesom selskabet har en rute til lufthavnen fra Hamborg.

Lufthavnen, der ligger fem km fra finansdistriktet Canary Wharf, havde forrige år 3,6 mio. passagerer – og forventer i 2023 at have mindst det dobbelte.