Aviator vil overtage dele af SAS Handling

21

sas lufthavn handling fly bagageLUFTFART: Den svenskejede handlingkoncern Aviator vil ikke have alt fra SAS Ground Handling, men overtager helt eller delvist SAS-handlingen i bl.a. Københavns Lufthavn. Fagforeningsformand forstår ikke salget.

Aviator skal formentlig overtage dele af SAS’ handlingselskab, SAS Ground Handling, i lufthavnene i København, Oslo og Stockholm samt i Gøteborg og Malmø.

Aviator og SGH har siden efteråret forhandlet om en mulig overtagelse af hele eller dele af SGH. SAS har længe forsøgt at afhænde SGH. Først til det store handlingselskab Swissport, der i en periode ejede 10 pct. af SGH-aktierne, men som siden trak sig.

Alene i Københavns Lufthavn er SGH klart største handlingselskab med over 60 pct. af ekspeditionen af fly og passagerer, mens Aviator – der tidligere hed Novia – er næststørst.

SGH har netop oplyst de flyselskaber, selskabet udfører handlingarbejde for, at forhandlingerne med Aviator har nået en foreløbig løsning, der er ”i begge parters interesse,” oplyses det.

Aviators bud på hele eller dele af SGH i de fem nævnte lufthavne omfatter, at Aviator overtager driften af al SGH’s handlingarbejde i lufthavnene i Gøteborg og Malmø. Til gengæld er Aviator kun interesseret i det såkaldte rampe-arbejde – f.eks. bagageekspedition og ”skub” af fly fra gaten – i de tre store lufthavne, København, Oslo og Stockholm. Men altså ikke f.eks. passager check ind.

SGH understreger, at Aviators bud bliver udgangspunkt for fortsatte forhandlinger om at overføre f.eks. rampe-ansatte i de tre store lufthavne til Aviator og såvel rampe-personale som passagerassistenter i de to mindre svenske lufthavne.

SGH understreger over for flyselskaberne, at overførslerne af medarbejdere fra SGH til Aviator ikke vil betyde noget for den daglige drift og at SGH fortsat vil være flyselskabernes kontaktpunkt. Aviator vil blive betragtet som en underleverandør til SGH, hedder det.

Overdragelsen falder ikke i god jord hos formanden for fagforeningen 3F i Kastrup. Henrik Bay-Clausen sagde i går til standby.dk: ”Det er en underlig beslutning. Hvorfor vil SAS af med en god forretning? Det har været et langt forløb for de ansatte i SGH, hvor SAS har prøvet at afhænde denne del af koncernen. Først prøvede man Swissport, men det blev ikke til noget, nu gælder det så Aviator.

Jeg ved godt, at SAS siger, at man vil koncentrere sig om sin kerneforretning, at flyve – og at man vil forenkle sine omkostninger. 3F vil sikre, at de SGH-medarbejdere, der overføres til Aviator, ikke påvirkes negativt i løn- og arbejdsforhold,” siger 3F-formanden.

Omvendt giver overtagelsen af dele af SGH-opgaverne god mening for Aviator, der sidste år i såvel Oslo som København mistede sin klart største kunde, Norwegian, til handlingselskabet Menzies, der dermed vendte tilbage til Københavns Lufthavn. Med tilgangen af SGH får Aviator i Københavns Lufthavn øget volumen og kan dermed nedbringe sine enhedsomkostninger.

Aftalen mellem Aviator og SGH omfatter ikke luftfragtområdet, hvor SGH har Spirit Air Cargo Handling.

Aviator Airport Alliance Europe har handlingvirksomhed på ca. 25 nordiske lufthavne samt i Storbritannien.

21 KOMMENTARER

  1. Det er sjovt at i skriver at det er et fravalg passagersiden af aviator. Som jeg ser det, så er det et tilvalg af passager delen fra SAS

    • Rebecka J, vi Nordmenn streiker også, om det viser seg at hverdagen blir verre, presset på avdelingen høyere, lønn dårligere samt pensjon dårligere! Vi har over flere år følt et umenneskelig press fra vår ledelse. Vær ikke blind, dette er ikke til det bedre for di ansatte i SGH, som bli solgt. Aviator er et selskap for investorer, og er dermed til salgs til en hver tid, ikke vær naiv!

    • @Rebecka j. Hvor nemt er det at fyre eller outsource danske arbejdspladser, i forhold til Svenske/Norske??
      De sidste mange år. så er det danmark som bliver “cutttet” først, fordi det er nemmest ifg. overkomsten.

  2. Hvis Aviator overtager SGH Baggage
    handling, før i tiden kendt som SAS KR
    Så får mani den grad kam til sit hår, der har aldrig skullet meget til før “kuffert røverne” gik til fagligt møde eller kastede sig ud ulovlige arbejdsnedlæggelser. Måske Avitor
    magter skifte de mest konflikt orienterede
    folk ud, hvem ved.

  3. Til jer, som skriver, at strejker ikke er vejen frem.

    Det er okay. I ved ikke bedre. I er tilgivet for jeres uvidenhed.

  4. De SAS medarbejder som kommer med over i Aviator,få det nok svært til at starte med.Men så efter et stykke tid,finder de ud af den dejlige måde man bliver behandlet i Aviator,deres måde at takle medarbejderne på.De har hjertet med sig i Aviator, når man snakker medarbejder pleje.

  5. Der er tydeligvis flere kommentatorer der tror de kende til forholdene i CPH lufthavnen…

    Ingen af dem kender til de massive forringelser i arbejdet, til overbelastningen, forureningen, de knækkede og nedslidte medarbejdere. Faktum er at den faglige kamp er mere end almindeligt berettiget lige nu!

    • På trods af dette og ja arbejdsvilkårene er bestemt ikke optimale, kan arbejdsnedlæggelser (især uvarslede) aldrig være vejen frem……det rammer også dine kollegaer, firmaets kunder og omdømme, og kan i yderste konsekvens koste andre deres job…….egoismen længe leve!! Der findes faktisk andre virksomheder og jobs…..

      • Frank

        Nu er strejkevåbnet et vink med et vognstang om, at nu strammer ledelsen skruen for meget overfor deres ansatte. Hvis man når derud er det et spørgsmål om solidaritet blandt de ansatte. Ikke egoisme.

        Alternativt. Hvis man skal følge din holdning og søge nye græsgange, hvis man ikke kan lide lugten i bageriet, hvad tror du så der sker, hvis alle portører i det pågældende firma siger op på samme tid? Du har 2 valg:

        1) Firmaet kører videre
        2) firmaet lukker

        Du vil nok vælge punkt 2. Godt. Så strejkevåbnet er vist det bedste for begge parter. Det gør simpelthen mindst skade.

        Ps. Kollektive opsigelser fra arbejdstageres side er i en håndfuld specifikkke sager godt nok dømt ulovligt ved en domstol. Men jeg tror nu de eksansatte er ligeglade…

        • Vink med en vognstang jovist……

          I den konkrete sag er der tale om en virksomhed som ønsker at sælge dele af sin virksomhed til en anden. Jeg mener bare at man bør vente med at true med strejke til man rent faktisk er overgået til det nye firma og konstateret ved selvsyn at det hele er så forfærdeligt! Det kan ikke være medarbejderne som styrer om der skal sælges eller ej. Det er ledelsen samt ejerne af virksomheden som har denne ret!!

          Og nej jeg tror ikke at alle vil sige op på samme tid……urealistisk senarie 😉

          Og jo det er usolidarisk i forhold til andre medarbejdergrupper der potentielt kan miste deres job….de medarbejdere på rampen som ikke har din holdning, medarbejdere i check-in, på gaten osv…..usolidarisk!

          • Sådan er vilkårene. Desuden er det ikke usædvanligt, at vi ser andre faggrupper ofte gå i sympatistrejker med en bestemt faggruppe. Det handler om arbejdsmiljø, som Aviator mildt sagt er kendt for, at skide på. Og rammer dårligt arbejdsmiljø en faggruppe på en arbejdsplads, så rammer det ofte også de andre. Og så har firmaet et alvorligt ledelsesproblem, hvilket det længe har haft med Ole Brinks Andersen (der nu ser ud til at være remplaceret).

          • Og forøvrigt, Frank. Det er DIG, der er egoistisk når DU ikke vil støtte op om DINE kollegers kamp for bedre arbejdsforhold selvom DU er ansat i afdelingen for peddigrørssortering og dine strejkende kolleger pakker sukkerknalder. Det er DIG, der ikke bakker op om DINE kolleger, fordi DU synes, DU har det godt – eller allerbedst blot middelmådigt og udholdeligt, mens dine kolleger i den anden afdeling rent faktisk tillader sig, at tage den fornøjelse, at brokke sig over forholdene så ALLE på arbejdspladsen kan få det bedre.
            Alternativt kan DU vælge, at sige op hvis du synes, der er for meget ballade på din arbejdsplads. Ingen holder dig tilbage og ingen vil savne dig – endsige huske dig efter et par uger.

            For DIN holdning til DINE kolleger er primitiv egoisme i en nøddeskal.

  6. P T

    Jeg gentager: SGHs bagagefolk er endnu ikke solgt og overgået til Aviator, så slå koldt vand i blodet og stop strejkesnakken!! Man kan strejke når man rent faktisk har oplevet arbejdsforholdene på egen krop!! Indtil da er det egoisme overfor øvrige medarbejdergrupper i den virksomhed man nu er ansat i, hvis man vælger at strejke!!!!

    Sympatistrejker finder kun sted hvis man rent faktisk har sympati med de involverede. Personligt har jeg da stor sympati for de folk som er glade for at være i SGH bagage og nu skal over til noget ukendt og noget som betegnes som dårligere, men sådan er vilkårene i branchen. Der er dog ingen sympati mht. strejker over det at blive solgt….det er ejerne og ledelsens ret!

    Jeg kan dog godt se at jeg taler for døve øre, vi bliver aldrig enige……

    …..og jeg tror du tager fejl. Hvis jeg holdt op på min nuværende arbejdsplads, så tror jeg faktisk at jeg vil blive husket positivt også efter to uger 😉 Kan du sige det samme dit brokkehovede!!

    • Tag en balje vand. Stik en finger ned i vandet. Tag så fingeren op igen. Det hul, du efterlader i vandet, svarer til hvor savnet du vil være.

      Desuden er jeg et solidarisk brokkehoved. Jeg er ikke egoist. Og jeg forventer eddernamemig også, at min afdeling viser solidaritet for din afdeling når det bliver varmt under jeres mås.

  7. Exakt det jag menar, Frank!! Och det FATTAR INTE ni andra!!! —-> Strejk påverkar företaget och allt omkring negativt, och det slutar med att ingen har ett jobb alls, för man har inga kunder!!!
    Och ja – jag har jobbat i flera länder (bl a DK)!!!
    Söker man ett jobb, så är det inte synd om en. Det finns gränser, visst, men det finns i så fall också andra jobb. Om det är så fruktansvärt mycket värre att jobba med bagage, än t ex jobba 3-skift i en skitig o mörk fabrik, jamen varför söker man då ens jobbet??

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn