Amerikansk uenighed om Norwegians langruter

norwegian Boeing B787 DreamlinerLUFTFART: Mens de tre resterende præsidentkandidater i USA og en kæmpe nordamerikansk pilotfagforening ønsker begrænsninger for Norwegian, støtter den amerikanske rejseindustri flyselskabet.

(New Orleans, standby.dk) Der er delte meninger om Norwegians irske datterselskab, Norwegian Air International, NAI, skal have permanent flyvetilladelse fra Europa til USA. I april fik selskabet en midlertidig tilladelse fra USAs transportministerium, DOT.

Det fik bl.a. verdens største fagforening for piloter, Air Line Pilots Association, ALPA, der har 52.000 medlemmer i USA og Canada, op i det røde felt.

Senere har de tre resterende præsidentkandidater, demokraternes Hillary Clinton og Bernie Sanders samt republikanernes Donald Trump opfordret DOT til ikke at give Norwegian permanent flyvetilladelse.

I dag starter verdens største fagmesse for rejsebranchen, International Pow Wow, her i New Orleans – i går, søndag, kom første ombæring af den daglige nyhedsavis, IPW Daily.  Forsiden fik flere til at spærre øjnene op – for i alt var der fire sider med annoncer fra Norwegian om fordelene ved at flyve med selskabet mellem USA og Europa og vice versa samt selskabets ruter fra de franske besiddelser i Caribien til USA, foreløbig til  Baltimore, Boston og New York. Norwegian har også en stand på IPW.

”Men annoncerne fra Norwegian i IPW Daily var ingen fejl,” sagde direktør for U.S. Travel Association, der arrangerer IPW, Roger Dow, søndag til standby.dk: ”Norwegian prøver jo at få permanent flyvetilladelse fra Europa til USA – og mange prøver at forhindre dette. Jeg og U.S. Travel Association støtter Norwegians ansøgning – der er ikke nok flysæder fra f.eks. Europa til USA. Og med Norwegians priser bringer de et helt nyt klientel til USA. Så det er kortsigtet at prøve at blokere deres ansøgning.”

Norwegian startede langdistanceflyvninger i 2013 med Boeing 787 Dreamliners. Norwegian beskylder den nordamerikanske pilotfagforening ALPA for at være bange for konkurrence, men det afviste ALPA’s daværende præsident, Lee Moak, forrige år overfor standby.dk ved en luftfartskonference i Belgien: ”Vi har intet imod konkurrence, men det skal ske på fair og lige vilkår, ikke via Norwegians regelshopping. ALPA har aldrig før klaget til de amerikanske myndigheder over konkurrence, det har vi kun gjort mht. Norwegian,” sagde han.

Norwegian har, i følge ALPA, oprettet NAI for at omgå norsk lovgivning. NAI’s besætningsmedlemmer i cockpit og kabine ansættes via rekrutteringsfirmaer i Singapore til en lavere løn.

Protest mod Norwegians ansøgning om tilladelse til at flyve til USA fra Europa kommer også fra International Federation of Air Line Pilots’ Associations (IFALPA), der har 100.000 piloter blandt sine medlemmer i 100 lande:

”Irske Norwegian Air International flyver under et bekvemmelighedsflag, der er skabt for at undergrave ansattes ansættelsesvilkår,” hed det tidligere i år fra IFALPA.