Alsie Express lander vigtig aftale med SAS

alsie expressFLYSELSKABER: Alsie Express, der flyver fem gange på hverdage mellem Sønderborg og København, har fået den meget ønskede interline-aftale med SAS. Dermed kan selskabets passagerer bl.a. få deres bagage med til en slutdestination fløjet af SAS. Aftalen forventes at give Alsie Express ca. 15.000 flere rejsende om året.

Siden Alsie Express, finansieret af Danfoss, lettede første gang i sommeren sidste år, har det stået højt på ønskesedlen af få en interline-aftale med SAS. Med en sådan kan passagererne checke deres bagage ind i Sønderborg Lufthavn, flyve til Københavns Lufthavn og skifte til en videre forbindelse med SAS – og så først se bagagen igen ved ankomst til SAS-destinationen.

Nu er sådan en aftale netop taget i brug, oplyser Alsie Express’ rutechef, Peter Henrik Høgh, til standby.dk.

”Det har været en lang vej for at få denne aftale på plads, men nu er vi der. Vi har bl.a. måttet skifte software i Alsie Express, hvor vi nu bruger World Ticket ligesom vi i forvejen er til at booke gennem Amadeus,” siger Peter Høgh.

”Op mod 35 pct. af vores passagerer skal videre fra Københavns Lufthavn. Vi gætter på, at vores mulighed for at tilbyde interline med SAS vil give os 10-15.000 flere passagerer om året. Vi ved, at ca. 20.000 passagerer fra vores optageområde omkring Sønderborg Lufthavn hidtil ikke har gidet besværet med os og at man ikke kunne checke sin bagage igennem og i stedet er fløjet ud fra Hamborg Lufthavn.”

Alsie Express forventer i år 65.000 passagerer mellem Sønderborg og København – en stigning på 25.000 i forhold til sidste år. Her startede Alsie Express dog også først med at flyve om sommeren.

Ca. 80 pct. af Alsie Express’ passagerer kommer fra erhvervslivet, hvor rejsebureauerne står for ca. 20 pct. af dem, siger Peter Høgh til standby.dk og tilføjer, at Alsie Express’ omsætning er steget 54 pct. i år sammenlignet med sidste år og vil ende på omkring 50 mio. kr. og give selskabet overskud.

Alsie Express flyver fem returflyvninger på hverdage mellem Sønderborg og København. Selskabet har det formentlig bedste produkt på dansk indenrigs – de to ATR-72-500 er godkendt til 74 passagerer, men har 48 lædersæder, så der er rigtig god benplads.

Efter interline-aftalen med SAS kom på plads, arbejder Alsie Express for at få lignende aftaler med andre flyselskaber.