Alletiders navneskifte

Ejvind Olesen.

Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Medarbejderne var målløse, da Poul Erik Madsen for 16 år siden lancerede et overraskende navn efter fusion i den danske charterbranche. Det var de næppe i tirsdags i Star Tour, for det var bare så forudsigeligt.

Af Ejvind Olesen

Jeg har på fornemmelsen, at den danske duo i spidsen for Star Tour i Danmark, Gorm Pedersen og Nikolaj Johnsen, ikke forventede, at det var den store hemmelighed de skulle afsløre forleden, da Star Tour blev til TUI fra november. Overraskelsesmomentet var fraværende. Opskriften med fordelene var klar. Det har hele tiden været paraplynavnet for koncernen, og nu skulle alle herlighederne ved navneskiftet frem.

Jeg deltog desværre ikke i pressemødet, fordi jeg var forhindret, men jeg kunne på rygmarven, hvordan det ville gå til, fordi jeg har deltaget i rigtig mange, hvor et bureau skiftede ejer og navn, eller efter en fusion fik et samlende navn.

Ved sådanne lejligheder fremhæver man altid en række fordele, som ville være kommet alligevel. Det kan jeg ud af pressemeddelelsen se, at Gorm Pedersen og Nikolaj Johnsen har gjort på udmærket vis. Og afgivet til den svenske og den internationale ledelses fulde tilfredshed. Derfra stammer idéen.

Sandheden i ære, at der ikke sker andet, end der også ville have gjort, hvis det fortsat have heddet Star Tour, som i sin tid kom til verden på ryggen af Team Sterling. I Sverige bliver Fritidsresor nu også til TUI.

Star Tour har et godt produkt. Det vil de fortsat have, men det hele bliver nok lidt mindre dansk. Man skal spejde ekstra efter dansktalende rejseledere, som for eksempel Bravo Tours lægger meget vægt på.

Det mest minderige navneskifte blandt charterarrangørerne i Danmark kom omkring årtusindskiftet, da Kuoni i Schweiz overtog skrantende Larsen Rejser med Poul Erik Madsen i spidsen. Den første handling var at købe Herning Charter og Simon Charter.

”Vi skal have et fælles navn,” sagde Madsen til mig. ”Vi er i fuld gang med at finde det, men det bliver tæske dyrt med det reklamebureau.”

Personalet blev dengang underrettet først, inden pressemødet. Over et hundrede ansatte var mødt, og de var målløse, da Madsen afslørede navnet: Alletiders Rejser. ”Det kan du da ikke mene,” lød det fra en.

Det gav et plus på 10 procent, og man havde regnet med et kundetab på 20 procent (hvordan man så end regner sådan noget ud). Madsen brugte tre slagord på pressemødet: 1. Service, dobbelt så mange rejseledere, 2. Frihed, rutefly frem for charter, 3. Tryghed, dansktalende rejseledere.

Men hverken idéen eller bureauet overlevede.

Der er sket meget på 16 år, og hos Star Tour er de danske rejseledere i hvert fald ikke dominerende og skal måske heller ikke være det. Kunder, som ikke forstår fremmedsprog, dør jo ud efterhånden. Konceptet i dag er et helt andet.

Da Spies købte Tjæreborg var vi spændte på, hvordan to topbureauer skulle markedsføres i fremtiden. Det lå næsten lige for med Tjæreborg i Jylland og Spies Rejser i København og i Sverige. Men den løsning veg den daværende ledelse med Knud Heinesen i spidsen, væk fra. Efter flere forsøg er man nu endt med Spies. Eneste sted hvor Tjæreborg er bevaret er i Finland.

Til gengæld ligger det fortræffelige navn Globetrotter ubenyttet hen i en skuffe hos Spies. En analyse afslørede, at det var for gammeldags til et ungt publikum. Mange unge aner ikke, hvad en Globetrotter er.

Navneracet vil fortsætte. Tænk, hvad vi har været igennem, som ikke er mere. Falk Laurits Rejser, Solrejser, Dane Tours. Skibby Rejser, Rejsekongen og Kisbye Rejser og mange flere.

Der vil komme endnu flere. Marketingfolk vil gnide sig i hænderne med tanke på indtægterne for konsultation, nyt logo, magasin, web layout m.m.

Men så længe vi har Victors Farmor kan det ikke gå rent galt.

God weekend