Aller Medias rejseaktivitet i Sverige er ikke udelt succes

rikki sølling

Rikki Sølling.

REJSEBUREAUER: Forsøget med at etablere Nyhavn Rejser i Sverige og Norge for bedre at kunne servicere kunderne glippede. Til gengæld går det fint med Kulturrejser Europa i det svenske.

Der er mange i den danske rejsebranche gennem tiderne, som har smertelig erfaring med forsøg på at få succes i det øvrige Skandinavien. Den sandhed har også ramt Aller Leisure, som sidste år prøvede at etablere Nyhavn Resor i Sverige og Nyhavn Reiser i Norge. Den ide fængede ikke.

”Indrømmet, det er ikke alt vi rører ved, der er succes, men overordnet set er vi tilfredse. Ikke mindst på grund af Kulturrejser Europa, som har vældig godt gang i selskabsrejserne ud af Sverige.,” siger Rikki Sølling, som efter at Henrik Fuglsang har besluttet sig til at gå på pension kommer i spidsen for en ny struktur i Aller Leisure.

Hvorfor tror du det er så svært at komme ind på det store svenske marked?

”Måske fordi der er så mange om buddet og så mange salgskanaler for det individuelle salg. Det er klart lettere med selskabsrejser, og vi har etableret gode kontakter med samarbejdspartnere vedrørende fremtidigt salg.”

Du kommer mere og mere tilbage til rejsebranchen, hvordan er det?

”Det er da herligt. Senest med vort købt af Nilles Rejser. Nu har vi også busrejser på paletten, og det går vældig godt. 75 procent af kunderne køber busrejser og 25 procent flyverejser ud af Aalborg. Det åbner flere muligheder.

Du træder ind i en ny struktur, som ifølge pressemeddelelsen skal skabe yderlige vækst. Så ved du det. Hvordan er fordelingen?

Jeg får en ledelsesgruppe i Aller Leisure, hvor de enkelte bureauchefer har den daglige ledelse, og her skal vi styrke udvekslingen af kompetencer på tværs. Det vil sige, at den daglige ledelse af Nyhavn Rejser har Lars Mathiasen og Lars Ypkendanz (økonomidirektør), mens Mikkel Blom tager sig af Kulturrejser og Lars Bock af Nilles Rejser.”