Air France reparerer sit image

En del af de ansatte hos Air France KLM i Danmark på den franske ambassade i går, nr. 3 fra venstre er landechef Guillaume Glass.

En del af de ansatte hos Air France KLM i Danmark på den franske ambassade i går, fra venstre Kirsten Kromann-Larsen, Maria Ravenna, Guillaume Glass, Christian Dottorini, Helle Jakobsen og Jens Søndergaard.

FLYSELSKABER: Efter den to uger lange pilotstrejke hos Air France for nylig arbejder flyselskabets topledelse intensivt på at forsikre store firmakunder om, at de fortsat skal tillid til selskabet.

”Pilotstrejken var et sort kapitel for Air France. Vi gør meget for at reparere vores image – kunderne må ikke tvivle på vores pålidelighed og skifte til andre flyselskaber. Derfor ringer bl.a. Air Frances koncernchef i denne tid til en række af vores største firmakunders topchefer for glatte ud og forsikre dem, at de trygt kan sende deres medarbejdere med Air France.”

Det sagde Air France KLM-gruppens øverste chef for selskabernes globale salg til firmakunder, Vincent Vogt, i går til standby.dk.

Vincent Vogt er i København i disse dage i forbindelse med den tre dage lange årlige globale rejsekonference arrangeret af ACTE, Association of Corporate Travel Executives, som i år holdes i København på Bella Sky Comwell-hotellet med 500 deltagere fra 34 lande.

I går havde Skyteam-alliancen, som bl.a. tæller Air France og KLM, 120 konferencedeltagere til sammenkomst på den franske ambassade. Her sagde Vincent Vogt til standby.dk: ”ACTE-konferencen er meget vigtig. Her møder vi store virksomhedskunder med store rejsebudgetter. Op mod 15 pct. af Air France KLM-gruppens omsætning kommer fra de store firmakunder. Air Frances største enkeltkunde er det franske olieselskab Total.”
De meget detaljerede kontrakter med Air France KLM’s store firmakunder kan være på op til 500 sider. Fokusområderne er ud over priser også omkostningskontrol og sikkerhed – firmaerne vil vide, hvor deres ansatte er på rejsen.

”Air France KLM har 45 key account managers til udelukkende at tage sig at kontakten til hver i snit 8-10 af de største firmakunder verden over,” sagde Vincent Vogt, der også berømmer det gode samarbejde i Skyteam-alliancen og tilføjede, at der ikke i øjeblikket er nye medlemmer på vej. Alliancens 20 medlem, indonesiske Garuda, landede i Skyteam i foråret.

Chef for Air France KLM i Danmark, Guillaume Glass, sagde ved receptionen til standby.dk, at Air France KLM i Danmark ca. har 15 pct. af flytrafikken til og fra Danmark. Navnlig i Jylland er de to flyselskaber stærke med KLM-ruter til Billund og Aalborg, mens Air France også betjener Billund Lufthavn.

”Air France har 30-40 pct. af de jyske langrutepassagerer,” sagde Guillaume Glass.

Air France KLM’s klart største kunder i Danmark er A.P. Møller-Mærsk og den danske stat – andre danske storkunder er Bestseller, Grundfos, Lego, Siemens og Vestas.

Skyteams nu 20 medlemmer er: Aeroflot, Aerolineas Argentinas, Aeromexico, spanske Air Europa, Air France, Alitalia, China Airlines, China Eastern, China Southern, Czech Airlines, Delta Air Lines, Garuda Indonesia, Kenya Airways, KLM, Korean Air, Middle East Airlines fra Libanom, Saudia, rumænske Tarom, Vietnam Airlines og kinesiske Xiamen Airlines.