Aarhus Kommune dropper også Ryanair

13

Aarhus lufthavnFLYSELSKABER: Som første kommune uden for hovedstadsområdet forbyder landets næststørste by nu sine kommunalt ansatte at bruge Ryanair på tjenesterejser. Ryanair har kun én rute fra Aarhus Lufthavn.

Aarhus Kommune følger nu en række hovedstadskommuner, herunder Københavns Kommune, der boykotter Ryanair, fordi det irske selskab ikke vil indgå overenskomst med den danske fagbevægelse i forbindelse med åbning af sin nye base i København. Arbejdsretten træffer muligvis 15. juni afgørelse om, hvorvidt det er lovmedholdeligt, hvis danske fagforeninger starter faglige aktioner mod Ryanair i Københavns Lufthavn.

”Ordentlige løn- og ansættelsesforhold er vigtige for Aarhus Kommune, der opererer med arbejdsklausuler i forhold til de opgaver, vi udliciterer. Derfor finder jeg det naturligt, at vi i Aarhus Kommune også gør, hvad vi kan for at dæmme op for social dumping, når vores ansatte skal flyve. Social dumping er lig med dårlige arbejdsvilkår og unfair konkurrence,” siger borgmester Jacob Bundsgaard til Stiften.dk

Rent praktisk består den århusianske boykot i en tilslutning til Staten og Kommunernes Indkøbsservices indkøbsaftale på flyrejser. SKI-aftalen indeholder en arbejdsklausul, som betyder, at flyselskaberne skal have løn- og ansættelsesvilkår efter gældende overenskomster eller på overenskomstlignende vilkår, skriver Stiften.

Ryanair har i år kun én rute fra Aarhus Lufthavn, nemlig til Stansted nord for London. Ryanair har klaget til EU- kommissionen over, at en række danske kommuner ikke vil flyve med dem.

13 KOMMENTARER

  1. Mig bekendt har Aarhus ikke vanvittig meget trafik i forvejen, og slet ikke udenrigs – så at de vælger at boykotte Ryan Air kan meget vel sende det forkerte signal og i sidste ende have betydning for trafiktallene og måske dødstødet til Aarhus Lufthavn?

    • Simon: Ja det må man sige… men nu benytter Aarhus kommune vel selv AAR i et forsøg på at holde trafiktallene bare lidt oppe. Nu har Ryanair kun en rute med en daglig afgang til STN så det giver nok ikke de store ændringer, men underlig holdning når man selv er medejer af AAR (58 %) og pumper mio af skattekroner hvert år i en lufthavn som står på kanten af graven…

  2. Oh how mister Oh Lirri godter sig over al den gratis reklame. Hvorfor skal kommunalt ansatte iøvrigt rejse så meget når der nok at gøre i den hjemlige andedam.
    Hvad bliver næste bovskud?
    Liddl, McDonald, Karims Shawarma eller Storegades Døgnkiosk????

    • Lidl og McDonald’s har overenskomst og det er jo lige præcis det som er humlen i dette. Utroligt nogle menensker har svært ved at gennemskue noget så simpelt.

      • Nu er overenskomst ikke den nye Messias… ved godt at fagbevægelsen siger overenskomst eller ingen job, men de har altså også medlemmer som er gledet helt ud af dagpengesystemet og Ryanair genererer altså også job på dansk overenskomst (handling osv) om man kan lide det eller ej. Fagbevægelsen burde være “lidt” mere fleksible istedet for kun sort / hvidt som nogle medlemmer er noget trætte af ! hvorfor har LO familien ellers tabt mellem 25% og 30% af deres medlemmer over de sidste ca 10 år.

        • Der er noget selvmodsigende, for bagefter kommer en ny handlingsagent, måske fra Irland, og faldbyder priserne og ansætter folk uden overenskomst. Det bliver så fulgt op, med et krav til underleverandører om, billigere ydelser… og så ruller lavinen.

          • Nomen Nescio: Det er jo ikke rigtig… Ryanair har f.eks benyttet BLL siden 2006 og benytter Lufthavnens handling selskab. De udgør ca 25% af trafikken fra BLL og det giver altså danske job på dansk overenskomst når de årligt står for ca 730.000 passagere. Det samme er gældende for AAR som de har benyttet siden 1999. I Cph benytter de Copenhagen Flight Service og det giver jo også danske job på dansk overenskomst. Hertil kommer brændstof, omsætning fra deres passagerer i div. butikker, taxfree, restauranter osv alt sammen danske job med dansk overenskomst. Så Irsk handling i DK, aaarrh den holder ikke helt 🙂

          • Hvad er grunden til, at Ryanair ikke skal have overenskomst, ligesom alle andre? Hvad er grunden til, at de nu kræver, at deres i forvejen lavtlønnet spanske personale, skal gå 30 % ned i løn og det så har affødt en strejke hos dem? Hvorfor skal en flybillet koste 69 kr. og en taxatur til København fra Kastrup 200 kr.?
            Passagerer fra Ryanair lægger et ubetydeligt lille beløb i deres gennemgang fra indcheck til gate. Desuden skaber de ikke mertrafik, men stjæler fra de andre, ergo skaber de ikke jobs i Kastrup.
            De har deres virke i Danmark og skal selvfølgelig rette ind efter det faktum.
            Hvad skulle afholde et fremmed handlingsselskab fra, at ikke lave overenskomst med dets medarbejdere, hvis man giver køb på, at det er i orden at Ryanair ikke gør det? Det danner præcedens og lige pludselig er vi omgivet af et ultraliberalistisk arbejdsmarked og det er selv en borgelig vælger som jeg selv, bestemt ikke interesseret i. Man skal da også være ærlig og spørge sig selv, om det i virkeligheden er sådan et samfund man vil have, hvor firmaer kan ansætte på daglejerbasis og til usle arbejdsvilkår. Vi bliver et fattigt samfund af sådan en udvikling.

  3. Nomen Nescio: For det første er der ingen lov der kræver en overenskomst… det betyder jo ikke at en overenskomst er “dårlig” men jeg mener grænsen er nået !
    Har selv betalt til faglig organisation i mere end 30 år og medgiver meget gerne at uden de faglige organisationer havde vi ikke haft det arbejdsmarked som vi har i dag og med de goder / forhold der er forhandlet sig til, men der må være en grænse.
    Vi kræver nedsat arbejdstid, mere ferie frihed, bedre barsel osv men det har vi jo ! jeg kender ikke nogle med bedre forhold end de danske og hvis vi stadig stiller større krav end de lande vi er oppe mod ja så øges afstanden og presset stiger yderlige på DK og derfor er vi nødsaget til at holde “lidt igen” med yderlige krav for at få det hul lukket.
    Mere og mere lovgivning udspringer fra EU og da DK kun udgør ca 1,5 % af EU’s samlede befolkning så bliver det altså os der kommer til at trække det største tilpasningslæs… om vi vil eller ej. Hvis Ryanair ville have egen handling i DK havde de nok gjort det noget før, de har været her tæt på 16 år så var det nok sket. De skaber mertrafik, hvis du læser trafikstyrelsens tal vil du set det. Med hensyn til billetpris så giver jeg dig ret… men det er max 10 billetter pr afgang til den pris lige som mange andre selskaber sælger et begrænset antal til kr 99,- 199,- osv.
    Den med Spanien er ny for mig, så det vil jeg lige læse lidt om. Ryanair er kommet til CPH for at blive og derfor mener jeg at man (trods alt) skal få det bedst ud af det.. hvis de får en dom mod sig d. 15 i arbejdsretten ja så er det en anden sag, så kan der laves en lovlig konflikt men det får jo ikke Ryanair til at forsvinde.
    Nogle af deres ruter vil nok blive lukket, men andre vil bestå og de vil så blot komme fra baser i andre lande (som mange andre selskaber i CPH) og dermed vil en konflikt / blokade mod selskabet være ulovlig. Mange selskaber fra Østeuropa og Mellemøsten har jo heller ingen dansk base… og flyver helt klart heller ikke på dansk overenskomst. Så ja, Ryanair er kommet for at blive !

    • Hvad er det for en grænse der er nået? Det er jo ikke en kamp for flere rettigheder og goder til snotforkælede danske arbejdere. Det er en kamp for at bibeholde og sikre et anstændigt arbejdsmarked, og som er et samfund som det danske værdigt. Du nævner selskaber der flyver til CPH og som ikke har danske overenskomster, men de har heller ikke valgt at have deres base der. Det har Ryanair med deres base i CPH og de fordele der følger med det. Ud fra et konkurrencemæssigt synspunkt, er det da også unfair overfor alle de andre operatører der vedgår sig de danske overenskomster og dermed sikrer deres ansatte anstændige vilkår, på danske standarder.
      Uanset om det ikke er alle deres billetter der koster 69 kr, er deres generelle prisniveau et udtryk for, at nogle betaler regningen for de lave priser, nemlig deres ansatte og i sidste ende smitter det af på det omkringliggende.
      Alle firmaer i Danmark skal da være velkomne til at drive deres forretning her, men det skal være på anstændige vilkår og det garanterer en overenskomst.
      Så længe de vælger en base virksomhed i CPH, bliver det på danske vilkår og ikke irske eller spanske, hvis arbejdsmarkedforhold og samfund er vidt forskellige fra det danske.
      Det ville overraske meget hvis Arbejdsretten skønner, at en blokade imod Ryanair ville være ulovlig, fordi så er det danske arbejdsmarked som vi kender det en saga blot og dermed også den danske samfundsmodel som vi alle, trods alt er ret stolte af.

  4. Nomen Nescio: Den grænse jeg mere der er nået er at vi skal ikke lave gabet større mellem os selv og dem som vi er i konkurrence med for ikke at øge presset yderligere på vores egen velfærd… der er jo pres nok som det er nu ! Nej det er netop pointen at hvis en dom går Ryanair i mod så lukker de basen, kommer med deres fly fra andre baser i europa og Ryanair vil stadig være at finde i CPH. Nu er der MANGE andre omkostninger end lønninger, så hvis du tror at lige løn giver lige konkurrence så tror du desværre fejl.
    Personaleomkostningerne ved f.eks Ryanair er et sted mellem 22% og 25% og ved SAS ligger de mellem 30% og 32% og den forskel har kun en minimal forskel på billet prisen. SAS har bestilt 35 nye fly… Ryanair har bestilt 135 nye fly, det betyder at Ryanair giver ca 25 % mindre pr fly, se det er noget der batter til noget.
    SAS har en god service, interline aftaler, bonusprogram osv alt sammen noget som koster penge og personale og det er der kun billetprisen til at dække… Ryanair har intet af dette, ikke engang en interline aftale med sig selv så uanset hvad bliver der aldrig lige konkurrence.
    Alene det at SAS modernisere sin langdistanceflåde betyder en brændstofbesparelse på ca 500 mio årligt (kilde: SAS) så du har ret, løn betyder noget men det er langt fra hele historien. Hvad arbejdsretten dømmer kan kun tiden vise… men man kan godt være lidt nervøs når man tænker på hvor meget eu lov / regler der er i luftfart.

    • @Torben Jeg nævner ikke med et ord lønnen og det er bevidst.
      Derimod dækker ‘anstændige vilkår’ over, hvad vi i Danmark opfatter som basale rettigheder for ansatte. Lønnen er selvfølgelig en vigtig ting, men tryghed på jobbet er en omend endnu vigtigere faktor og at der i vidt omfang kan tages hensyn til mennesket, dog uden vi bevæger over til svenske tilstande, er da et velfærdssamfund værdigt.
      De lave personaleomkostningerne hos Ryanair, er jo ikke et udtryk for en mængderabat som de har opnået hos Boeing, men et udtryk for firnurlige ansættelseskontrakater -og forhold.
      At Ryanair vil flyve til og fra CPH alligevel, fra deres baser andensteds, kan man jo ikke blande sig i. Men vælger de CPH som base, er de en del af det danske arbejdsmarked, ganske som når McDonald’s åbner en butik i København. Det ville da være grotesk, at dem som arbejder i McDonald’s i Danmark skulle arbejde under samme vilkår som dem i USA.

  5. Nomen Nescio: Rigtig du nævner ikke løn, men det indgår trods alt som en ikke uvæsentlig del af “anstændige vilkår”.
    Selvfølgelig har personaleomkostninger ikke noget at gøre med prisen på fly, men billetpriserne – som du tidligere har henvist til – fastsættes jo ud fra samtlige omkostninger (variable og kapacitetsomkostninger) og så er det jo ikke ganske uvæsentlig at man får en rabat på ca 75 mio pr fly når man køber 135 (kilde: Forbes Magazine).
    Ligeledes har Ryanair kun en administration i Ireland og ikke som f.eks SAS der har i N, S og DK selv om at de er blevet reduceret over de seneste år, så billige billetpriser er andet end personaleomkostninger, men det lyder godt i medierne at tale om unfair konkurrence.
    Jeg er ikke i tvivl om at Ryanair udnytter deres personale max med hensyn til bl.a arbejdstid, men det er jo reguleret af EU og de regler er derfor ens for for alle flyselskaber i EU. Jeg ved godt fagbevægelsen gerne ser Ryanair bliver “smidt på porten” når der falder dom i arbejdsretten og det er jo fint nok, men hvis de tror de slipper helt for dem så tror jeg man regner fejl… de vil stadig komme med deres fly (uden base i CPH) og der skal derfor stadig slæbes kufferter til deres fly. Tak for en god debat 🙂

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn