70 år med Icelandair i København

0

icelandair boeing b757 københavns lufthavnLUFTFART: Flyselskabet med de mange ruter til Nordamerika markerede i går 70-året for sin første flyvning til Københavns Lufthavn, hvor det sidste år var 13. største selskab med 304.000 passagerer.

Stamtræet for den nuværende Icelandair Group startede i 1937 med Flugfélag Akureyrar i Islands næststørste by, Akureyri. Det startede året efter med blot en enkelt flyvebåd. Under Anden Verdenskrig rykkede selskabet til hovedstaden Reykjavik og navnet blev ændret til Flugfélag Íslands (Islands Flyselskab).

I 1944 startede tre islandske piloter flyselskabet Loftleidir, der også førte navnet Icelandic Airlines.

Efter krigens afslutning fik Flugfélag Íslands samme år, 1945, sin første udenrigsrute – til København – med mellemlanding i skotske Prestwick og fløjet med en Catalina-flyvebåd. Ombord var blot fire passagerer – og lige så mange besætningsmedlemmer.

Året efter indsatte Flugfélag Íslands en Boeing B24 Liberator på ruten til Københavns Lufthavn, og det var 70 året for denne ruteåbning, der i går blev markeret af Icelandair i Københavns Lufthavn. Der var drikkevarer til passagererne samt store islandske klejner.

Icelandair, der har op til fem fly om dagen i højsæsonen mellem Island og København, havde sendt sin nordlys-bemalede Boeing B757 Hekla Aurora (nordlys hedder aurora borealis på latin) til København i forbindelse med jubilæet. Hekla er en af Islands mest aktive vulkaner – alle Icelandairs fly er opkaldt efter landets vulkaner.

Mens Flugfélag Íslands kiggede på Europa, stillede Loftleidir fra 1947 skarpt på navnlig USA og begyndte i 1953 at flyve til Amerika. En af de mange passagerer var en ung Bill Clinton, der senere skulle blive USA’s præsident – og i øvrigt den første amerikanske præsident der, i juli 1997, besøgte Danmark…

I 1973 blev det efter flere optræk besluttet at sammenlægge Flugfélag Íslands og Loftleidir under navnet Icelandair, der siden 2003 har haft enhedsflåde med Boeing B757. De suppleres fra 2018-2021 af ni nye Boeing B737 MAX 8 med plads til 153 passagerer og syv B737 MAX 9 med 172 passagersæder. Til sammenligning har Icelandairs Boeing 757-200 plads til 183 rejsende på tre klasser.

Boeing 737 MAX er ny version af de nuværende B737 som bruger ca. 20 pct. mindre brændstof end Icelandairs Boeing 757. Icelandairs flyflåde kommer i år op på 24 Boeing B757 og vil i 2016 blive øget med to Boeing 767-300 med plads til 260 passagerer.

Icelandair er kendt for sine mange ruter til Nordamerika. De kommer næste år op på 16 med åbning på Chicago og Montreal. Mens Chicago bliver helårsrute, vil Icelandair flyve fire gange om ugen fra maj til november på Montreal.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn